وظایف روغن های هیدرولیک

وظایف روغن های هیدرولیک

وظایف روغن هیدرولیک

در تمامی ماشین آلات سنگین

روغن هیدرولیک

یکی از مهمترین مباحث سرویس و نگهداری است که در تمام فصول باید از به آن توجه ویژه داشت زیرا بدون وجود آن همانند بدنی است که قلب دارد ولی خونی برای پمپاژ وجود ندارد

و پمپ هیدرولیک دستگاه ما عملا هیچ کاری نمیتوانذ بدون روغن هیدرولیک انجام دهد

وظایف روغن هیدرولیک

1-توانایی انتقال حرکت و نیرو با راندمان بالا

2-روغنکاری قطعات داخلی سیستم برای جلوگیری از زنگ زدگی و فرسایش آنها

3-غلظت آنها به قدری باشدکه به راحتی در مدار حرکت نماید و چنان رقیق نباشد که از بین قطعات نشت نماید بلکه در بین قطعات متحرک فیلم روغنی تشکیل دهد و یک حالت آب بندی ایجاد نماید.

4-با انتقال حرارت قطعاتی که با آن در تماس هستند به وسایل خنک کننده سیستم (رادیاتور و کولر روغن هیدرولیک) کمک نماید

5-جمع آوری و  انتقال مواد زائد و ذرات ریز که در اثر فرسایش از قطعات جدا شده اند را به خوبی انجام دهند و از رسوب آنها در جاهای حساس  ومهم سیستم جلوگیری کند

مشخصات روغن مصرفی هر دستگاه باییستی دقیقا منطبق با ویژگیهای روغن تعریف شده آن دستگاه باشد

روغن مصرفی توسط سازنده دستگاه با توجه به بار وارده

و دما

  و دیگر شرایط کاری دستگاه تعیین میشود.

هرگونه انحراف در مشخصات روغن تعیین شده منجر به خسارات تدریجی و نا محسوس و یا سریع و محسوس خواهد شد.

با آزمایش نمونه روغن از صحت مشخصات مورد انتظار اطمینان حاصل خواهد شد.

در بعضی موارد روغن آزمایش شده به دلیل مسائل فنی نظیر موارد زیر فاقد شرایط لازم جهت مصرف خواهد بود

1-فعل و انفعال شیمیایی و فساد روغن

2-عدم وجود مواد افزودنی لازم 

3-عدم تطبیق ویسکوزیته

4- آلودگی با آب

5-آلودگی با گرد و غبار

6-آلودگی با گازوئیل

7-آلودگی با دیگر موارد

ویسکوزیته(گرانروی)

figure1

ویسکوزیته عبارت است از غلظت یک مایع یا به عبارتی دیگر مقاومت مایع در برابر جاری شدن 

ویسکوزیته یک سیال با تغیر دما تغییر میکند.پبنابر این لازم است محدوده تغییرات ویسکوزیته با توجه به محدوده دمای کاری سیستم تعیین میگردد

ویسکوزیته سیال در یک سیستم هیدرولیک از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا این سیال علاوه بر انتقال قدئرت در دستگاههای معدنی و راهسازی وظیفه روانکاری قطعات را نیز به عهده داردروانکاری باعث میشود در فصل مشترک قطعات یک بستر نرم و چسبناک از روغن هیدرولیک ایجاد شود

CamScanner 01-07-2021 20.35_1.jpg

لزجت یا ویسکزیته به عنوان یکی از مسائل مهم در انتخاب سیال در سیستم هیدرولیک مطرح میگردد.

نتایج حاصل از بالا بردن لزجت سیال در سیستم هیدرولیک:

-افزایش مقاومت در مقابل جریان یافتن سیال در سیستم هیدرولیک

-افزایش مصرف قدرت و در نتیجه افزایش افتهای اصطکاکی

-افزایش افت فشار بواسطه عبور روغن از لوله ها و شیرها 

-افزایش درجه حرارت به واسطه اصطکاک   

نتایج حاصل از پائین بودن لزجت یا ویسکوزیته در سیستم های هیدرولیک:

-افزایش نشتی از آب بند کننده ها

-افزایش سائیدگی در نتیجه شکست فیلم روغن بین اجزا متحرک

شاخص ویسکوزیته

شاخص ویسکوزیته نشان دهنده درجه تغئیر ناپذیری غلطت روغن در اثر تغییرات درجه حرارت است.هرچه این تغییرات غلطت کمتر باشد روغن دارایی شاخص غلطت بالاتری خواهد بود.

بننابراین اگر سیستمی در درجه حرارت ثابتکار میکند و یا تغییرات درجه حرارت کم است توجه به شاخص ویسکوزیته روغن هیدرولیک  ضروری نحواهد بود  و روغن فقط با توجه به درجه حرارت کار انتخاب میشود.

چنانچه تغییرات درجه حرارت زیاد باشددر انتخاب روغن هیدرولیک ضمن در نظر گرفتن درجه حرارت روغنی با شاخص غلظت بالاتری انتخاب میشود تا تغییرات درجه حرارت اثر زیادی در غلظت ان نگذارد

Comments (3)

  1. ابراهيم
    ژانویه 17, 2021 at 7:37 ب.ظ

    عالي بود ممنون

    • Ehs@n
      ژانویه 18, 2021 at 8:57 ب.ظ

      سپاس از شما

  2. مارس 27, 2021 at 9:54 ق.ظ

    […] بین دندانه ها ، پوسته و صفحات جانبی ، محفظه هایی از روغن را تشکیل می دهند . در ناحیه اي که دندانه هااز درگیري […]

Leave a Comment

Your email address will not be published.