تاریخچه موتورهای دیزلی

تاریخچه موتورهای دیزلی

تاریخچه ی موتور دیزل

رودلف کریستین کارل دیزل در سال ( ۱۸۵۸ ) میلادی در خانواده ای فقیر به دنیا آمد ، چنان که کودکی خویش را در نهایت فقر گذراند . اما با تلاش فراوان موفق شد تحصیلات خود را در دانشکدهی صنعتی مونیخ با نمرات عالی به پایان برساند . یکی از معلمان وی بایه گذار علم مهندسی التبريد » ، به نام کارل فون لیند ، رودلف دیزل را در فراگیری تئوری های لازم برای محاسبات موتورهای احتراقی یاری نمود رودلف دیزل در این اندیشه بود که موتوری طرح کند تا نسبت به موتورهای بنزینی و بخاری آن زمان ، بازده بیشتری داشته باشد .
با این فکر ، درصدد طرح موتوری برآمد که بتواند هوای خالص را در زمان تراکم ، تحت فشار زیاد قرار داده ،

از گرمای هوای متراکم شده برای احتراف خود به خود استفاده نماید . لازمه ی این تئوری آن بود که فشار زیادی در انتهای زمان تراکم ، حاصل گردد تا گرمای زیادی در محفظه ی احتراق به وجود آورد . با تزریق سوخت در لحظه ی مناسب ، احتراق خود به خود ایجاد شود . در واقع این طرح که ایده ی جدیدی نسبت به موتورهای موجود آن زمان بود ، توانست تحولی در صنعت پدید آورد . تا آن موقع تولید قدرت به روش موتورهای بنزینی یا بخاری رایج بود – در نوع بنزینی که عمومیت بیشتری دارد ، بنزین قبل از ورود به سیلندر با هوا مخلوط شده ، سپس این مخلوط تا اندازه ای که به خودسوزی نیفتد ، نحت فت نهایت با جرقه ی شمعی که در داخل سیلندر زده می شود ، عمل احتراق تکمیل می گردد . ولی در موتور دیزل فقط هوای خالص آن قدر تحت فشار تراکم قرار می گیرد تا به حالت سوزان برسد به طوری که با تزریق سوخت « آمیزها عمل أحتراف خود به خود تحقق پذیرد . رودلف دیزل اولین موتور دیزل خود را در سال ( ۱۸۹۲ ) میلادی در برلین به ثبت رساند . لازم است بدانیم که اولین موتور ساخته شده ی او با گرد زغال سنگ کار می کرد . تا آن که بعد توانست سوخت مایع را جایگزین آن نماید . رودلف دیزل با آن که عده ای به منافع مادی نداست ، توانست با اختراع خود ، سود فراوانی بدست اورد

 او در سال ( ۱۹۱۳ ) هنگامی که برای مشاوره ی علمی با نیروی دریایی انگلیس با کشتی در دریای شمال عازم انگستان بود ، با غرق شدن کشتی ، در گذشت . در آن زمان سیستم دیزل در موتورهای با دور سريع متداول نبود ، اما در سایر موارد به سرعت کاربرد پیدا نمود . با این حال نیاز به استفاده از موتور دیزلی بواری ها و موتورهای کوچک به شدت احساس می شد . بزرگترین مشکل برای دستیابی به این امر ، مسئله ی سوخت مایع و نحوه تزریق سوخت در موتور بود تا آن که در اواخر سال ( ۱۹۲۲ ) « روبرت بوش ، تصمیم گرفت این معضل را حل نماید . وی اطلاعات تئوری و تکنیکی لازم را فرا گرفته بود و به علاو ه تولید پیشرفت قابل توجهی نموده بود ، بنابراین روبرت بوش با گروه خود در سال 1922 توانست( جندين پمپ انژکتور بسازد و در اواسط همان سال آزمایش های لازم را روی موتو ر دیزل با پمپ انژکتور انجام دهد . بمب های اختراعی او توانست مسئله ی سرعت زیاد موتورهای دیزل  را حل نماید و اختراع رودلف دیزل را تکامل بخشد ، به طوری که امروزه برخی از خودروهای دیزلی قادرند با سرعت 360کیلومتر در ساعت حرکت کرده ، فقط ( ۱۳/۶۱ ) لیتر سوخت در یک صد کیلومتر و یا با سرعت ( ۲۵۰ ) کیلومتر در ساعت ، فقط ( ۶۱ ) لیتر سوخت در صد کیلومتر مصرف نمایند تقريبا یک قرن بعد از اختراع موتور بوسیله رودلف دیزل اهمیت  آن در صنایع امروزی به حدی مشهود گردیده که هر کارخانه ی سازنده ی اتومبیل اروپایی ، حداقل یک خط تولید خود را به آن اختصاص داده است . این استقبال را می توان در مصرف کم ، ارزانی سوخت ، بازدهی بیشتر ، امکان مصرف سوخت نامرغوب تر ، قدرت بیشتر و احتراق کامل تر موتور دیزل نسبت به موتورهای بنزینی دانست


جهت خرید وسایل موتورهای دیزل با ما در تماس باشید
قنادی اف با بیش از 50 سال سابقه در زمینه لوازم ماشین الات راهسازی و معدنی در ایران
ارسال به سراسر ایران در کمترین زمان ممکن

03136244586

Comments (2)

  1. آوریل 04, 2021 at 8:14 ب.ظ

    […] آمریکایی است که در زمینه طراحی و توسعه، مهندسی و ساخت موتورهای دیزل، قطعات سنگین کاترپیلار، ماشین‌آلات کشاورزی، […]

Leave a Comment

Your email address will not be published.